MARLEEN VAN LANEN KUNSTEDUCATIE
     
 

Even voorstellen...

Bij wijze van spreken kon ik als kind eerder tekenen dan praten. Het lag dus voor de hand om aan de docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving in Arnhem te studeren. Hierna ging ik kunstgeschiedenis studeren aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daar studeerde ik eind 2006 (Cum Laude) af op het gebruik van lood door Anselm Kiefer.

Sindsdien heb ik voor diverse culturele instellingen lessen verzorgd en kunsteducatieve projecten ontwikkeld en uitgevoerd. Als kunsthistoricus weet ik alles over de verschillende perioden en stijlen uit de kunstgeschiedenis. Als docent weet ik hoe ik kinderen, jongeren en volwassenen kan aanspreken door middel van didactisch verantwoord, uitnodigend lesmateriaal.

Ik combineer mijn creativiteit met een zeer gestructureerde werkwijze. Hierdoor maak ik speelse producten, maar altijd binnen de daarvoor bestemde tijd en budget.

 

 

 

Waarom is kunsteducatie belangrijk?

Geïnspireerd op een oude ansichtkaart maakte ik een schilderij van een labrador. Ik vond het jammer dat de hond donkerbruin was; het maakte mijn schilderij wat saai.

Ineens besefte ik dat ik niet verplicht was de werkelijke kleur te gebruiken. In mijn schilderij mocht ik zelf de kleur van de vacht bepalen: knalgeel, groen of zelfs zuurstokroze! Dat inzicht vormde een keerpunt; ik besefte dat je als kunstenaar de vrijheid hebt om de werkelijkheid naar je hand te zetten.

Kunst neemt je mee in een fantasiewereld waarin alles kan en mag. Onze westerse maatschappij is vooral op rationele aspecten gericht. Kunst prikkelt ook andere onderdelen van de geest, zoals creativiteit en voorstellingsvermogen. Zo kan kunst een unieke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Kunst leert mensen hun gevoelens en denkbeelden vorm te geven. Kunsteducatie kan hierin een belangrijke rol spelen.

 
 

Wat heb ik te bieden?

Voor uw bedrijf, school, culturele instelling of museum ontwikkel en coördineer ik projecten op het gebied van kunst en educatie en voer deze desgewenst ook uit. Eventueel kan ik aansluiten bij een bestaand project of thema. Denk aan:

  • een workshop of studiedag;
  • een lesprogramma of lessenserie;
  • educatieve projecten of producten;
  • lessen, colleges of lezingen over kunst en cultuur;
  • het inrichten van tentoonstellingen.

View Marleen van Lanen's profile on LinkedIn

 
  WELKOM PROFIEL   ONDERWIJS WORKSHOPS
  CONTACT SCHILDERIJEN   EDUCATIEF MATERIAAL TENTOONSTELLINGEN